Strona główna    O nas    Reklama    Patronat medialny    Dla autorów    Mapa strony    Kontakt    RSS   

Rok 2012

2012-01-12 Sprawozdanie z warsztatów z biblioterapii "Książka - mój przyjaciel" w PBW w Bielsku-Białej
Wychodząc naprzeciw zapotrzebowaniom dzieci ze świetlic środowiskowych w Bielsku-Białej wraz z koleżanką Barbarą Jauernig, nauczycielem bibliotekarzem PBW w Bielsku-Białej zaproponowałyśmy Środowiskowemu Centrum Pomocy w Bielsku-Białej cykl warsztatów z biblioterapii. Spotkałyśmy się z szybką odpowiedzią ze strony jednej ze świetlic środowiskowych w Bielsku-Białej.
Od połowy września do końca listopada 2011 roku prowadziłyśmy zajęcia biblioterapeutyczne dla szesnaściorga dzieci w wieku od 7 do 10 roku życia. Cykl warsztatów składał się z sześciu spotkań, każde dotyczyło innego problemu oraz sposobów radzenia sobie z nim. Tematyka cyklu to między innymi złość, stres, asertywność, lęk, odrzucenie i komunikacja międzyludzka. Poszczególne warsztaty prowadzone w ramach całego cyklu realizowane były systematycznie co dwa tygodnie od września do listopada 2011 roku.
 
Tematyka warsztatów, które znalazły się w programie Książka – mój przyjaciel:
 
1. Spotkanie „na przełamanie lodów”.
2. (Nie) Odrzuconym być.
3. Gdy przychodzi złość…
4. Słucham i rozumiem.
5. Asertywność, co to takiego?
6. Przyjaciel to skarb.
 
Zajęcia miały przyjazny dla dzieci charakter, odbywały się w czytelni naszej biblioteki w godzinach popołudniowych. Od pierwszych zajęć dzieci przyzwyczaiły się do przychodzenia do naszej biblioteki, gdzie czuły się bardzo swobodnie. Zaproponowałam na początek wspólne utworzenie kontraktu, czyli zasad obowiązujących w trakcie trwania warsztatów, co spotkało się z żywą reakcją – dzieci prześcigały się w tworzeniu jak najbardziej oryginalnych zasad. Po wypisaniu ich na tablicy, każde dziecko podpisywało się pod gotowym kontraktem, akceptując w ten sposób wszystkie zawarte w nim zasady. Z biegiem czasu dzieci stawały się bardziej otwarte, głośno wypowiadały swoje zdanie, rozmawiały o swoich uczuciach. Najbardziej polubiły aktywną formę zajęć – odgrywanie scenek dramowych, zabawy, ćwiczenia fizyczne, nie brakowało też zapału do wykonywania prac plastycznych. W trakcie czytania tekstu literackiego przez prowadzącą, dzieci były skoncentrowane, utożsamiały się często z bohaterem literackim przeżywającym rozmaite przygody, tudzież mającym problemy. Zastanawiały się wspólnie, w jaki sposób one poradziłyby sobie w sytuacji, w której znalazł się poznany przez nie bohater. Niektórzy z uczestników warsztatów spotkali się po raz pierwszy w życiu z czytanym na głos specjalnie dla nich tekstem literackim. Mimo to słuchały z zaciekawieniem, nie pomijając żadnego słowa, czy szczegółu z życia bohatera. Praca w grupie pogłębiała wzajemne zaufanie uczestników, uczyła akceptacji, tolerancji, empatii.
Ostatnie, pożegnalne zajęcia miały charakter niezwykle uroczysty. Dzieci otrzymały dyplomy za udział w zajęciach, a ja wraz z koleżanką dostałyśmy w ramach podziękowania własnoręcznie wykonane piękne ceramiczne żółwie, polały się łzy wzruszenia, dzieci nie chciały się z nami rozstać. 
Wraz z koleżanką bardzo mile wspominamy te nasze pierwsze warsztaty biblioterapeutyczne. Kolejny cykl warsztatów mamy zamiar prowadzić podczas trwania ferii zimowych w naszym województwie. 
 
 
Opracowanie:
Magdalena Kajdas
Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Bielsku-Białej
Komentarze użytkowników (0)
Musisz być zalogowany aby dodać komentarz.
O nas   |   Kontakt   |   Reklama   |   Patronat Medialny